Nieuws

No more boring bidstond!

wenzel-beukes

06 februari 2018 door Rik Bokelman
Wenzel Beukes: "No more boring bidstond!"
Hij heeft een hart voor Jezus. En een hart voor het planten van kerken.
Het bracht de uit Zuid-Afrika afkomstige Wenzel Beukes in landen als Malawi, Mozambique en Nederland.
Hij verliet een jaar geleden zijn Zuid-Afrikaanse boerderij waar hij straatkinderen en prostituees opvangten van werk voorziet
en leidt sinds een jaar samen met zijn Nederlandse vrouw Sharon de New Testament Church in IJsselstein.
Hij maakt veel momenten van opwekking mee. "God heeft een doorbraak gegeven."
"In Zuid-Afrika werkte ik lange tijd onder pooiers, prostituees en straatkinderen," vertelt Wenzel.
"Ik heb m'n leven gegeven aan Jezus en de Heilige Geest vertelde me dat ik er voor hen moest zijn."
"Veel jonge vrouwen wordt verteld dat er werk voor ze is in Pretoria.
Maar al snel blijkt dat ze daarheen worden gehaald door mensen die willen dat ze daar gaan werken als prostituee.
Om hen daarnaartoe te drijven worden ze in elkaar geslagen en verkracht. Ze kunnen dan geen kant op,
omdat ze ook nergens anders hebben om heen te gaan. Ze zijn ook doodsbang.
Ze leven verder in extreme armoede. Voor nog geen 3 euro kun je met een vrouw naar bed gaan."
"In het begin zocht ik de prostituees op, samen met mijn vrouw Sharon. We deelden eten uit, lieten ons nummer achter.
En na een tijd wisten de vrouwen ons te vinden. We begonnen met hen Bijbelstudie te doen,
haalden hen op als ze werden gearresteerd of als ze ziek waren."
"Veel pooiers werden boos op ons. Dan bedreigden ze ons, maar God beschermde ons. Dat kwam ook doordat we de gunst kregen van de politie,
die wist waar we mee bezig waren en ons steunde. Het ging zelfs zo ver dat we in de gevangenis van de cipiers de sleutels kregen als we iemand wilden bezoeken!"
"Ook de pooiers belden ons wanneer een meisje van hen in de problemen kwam. Als ze ziek waren dan belden ze ons op met de vraag of we wilden helpen.
Ze wisten dat we het beste met hen voor hadden. Er waren daardoor ook pooiers die naar onze kerk kwamen. Waarom niet?!
Je wilt ze toch in de kerk hebben? Ook die mensen zijn verwond! Doordat we dat deden ervoeren veel pooiers God en wilden ze stoppen met het exploiteren van vrouwen."
 
"Vrouwen die we langere tijd kenden en die wilden stoppen, vingen we op in onze boerderij, met 10 hectare grond. Dat is een verhaal op zich.
De boerderij werd door een wonder gefinancierd door een Nederlandse zakenman die ons persoonlijk destijds helemaal niet kende."  
"Het is ook wel moeilijk, hoor. Veel vrouwen, maar ook kinderen en jongeren, kregen hulp. Je helpt ze maandenlang, ze nemen Jezus aan,
maar vallen dan weer terug in hun oude gewoontes en gedrag. Ze gaan toch weer de prostitutie in of beginnen weer met stelen.
Dat komt ook omdat mensen zo enorm beschadigd zijn. Als pastor heb je dan veel geduld nodig. Net zoveel geduld als God heeft met mensen.
Dat moest ik echt leren."
 
"In het begin werd ik echt moe van de tegenslagen. Ik ging er een paar keer bijna aan onderdoor.
Toen zei ik tegen God: 'Ik heb meer nodig dan mijn eigen kracht, want zo red ik het niet.'
Ik weet nog dat ik in mijn Bijbel schreef: 'Geef mij een helende zalving op mijn leven.
Geef tekenen en wonderen, zodat iedereen een eerlijke kans heeft om echt het Evangelie te zien.'" 
"Ik bad ook voor jonge mensen dat ze genezen zouden worden, terwijl ze doodziek waren.
En soms gebeurde er gewoon niks. Dan begin je echt te twijfelen aan God. Dat is nu veranderd.
God heeft een doorbraak gegeven, door de doop in de Heilige Geest. Er gebeuren nu echt veel meer wonderen.
Het is alsof ik als persoon ook veel meer heb om uit te delen aan mensen, aan wat er binnen in mij leeft; de Heilige Geest.
Ik heb niet alleen maar een boodschap, ik heb ook echt een Persoon in mij om te delen. Dat is mooi om te zien. Het maakt een enorm verschil."
"Toch blijft het moeilijk om soms te moeten zien dat God - ondanks de wonderen die Hij wel doet - niet lijkt in te grijpen in situaties van leven en dood.
Ik weet niet precies hoe dat zit. Het enige dat je dan kan doen is zo'n situatie in Gods hand leggen. Dan kun je het ook loslaten."
 
Nederland
Nu hij in Nederland werkt als pastor vindt hij het een wereld van verschil.
"Het verschil tussen werken in de sloppenwijken van Zuid-Afrika en werken in IJsselstein is zo groot als de afstand tussen de aarde en de maan," zegt hij lachend.
"De cultuur is hier zo anders. Het is hier zo welvarend. En zoveel mensen gaan niet naar de kerk.
Daarom denk ik dat tekenen en wonderen ook zo belangrijk in deze tijd. Dat God zich zo manifesteert en mensen echt niet meer om God heen kunnen."
"Om die reden, toen ik voorganger werd, ben ik gaan focussen op gebed in de kerk. Dat betekende ook dat we voor een tijd stopten met de huisgroepen.
Want, zeiden we, we moeten bidden! Wat mij opviel was dat veel mensen in de kerk nog geen twee minuten hardop konden bidden.
Dat waren ze niet gewend. Gelukkig veranderde dat. Die twee minuten werden vijf minuten, een uur, anderhalf uur.
Nu denk ik dat ik kan zeggen dat we een biddende kerk zijn geworden."
"En het mooiste van die focus op gebed? Er volgden tekenen en wonderen.
Wat bijzonder is, is dat er meer ongelovige mensen naar de bidstonden begonnen te komen in onze kerk, dan naar de zondagse dienst.
Zo nam iemand een vrouw mee die met reiki bezig was. Tijdens de bidstond viel ze in de Geest.
Ze stond op en vroeg me: 'Waarom voel ik me blij? Waarom voel ik me niet meer depressief?'
Ze is nu gedoopt en volgt Jezus. Er zijn ook veel mensen genezen van pijnklachten." 
Mensen in de kerk zijn ook weer echt verliefd op Jezus geworden, al moet je natuurlijk die liefde blijven aanwakkeren.
Door gebed leef je krachtiger. Voordat je iets kunt geven, moet je namelijk eerst iets ontvangen.
Daarom zei Jezus ook dat je de Heilige Geest en vuur ontvangt. Dat 'vuur' betekent ook 'kracht'.
Daarom is gebed zo belangrijk; door gebed ontvang je van God. Pas dan kun je God echt uitdelen."
"Er komen bij ons vaak bijna net zoveel mensen naar de bidstond als naar de zondagse kerkdienst." 
"Ik wil mensen echt bemoedigen om meer te gaan bidden. En doe dat zonder gebedspunten!
Bid dat wat er in je hart leeft!
Als je dat doet ben je opeens in Gods aanwezigheid, omdat je niet focust op gebedspunten maar op je relatie met God."
Met z'n Zuid-Afrikaanse accent: "No more boring bidstond!"
"Ik ben als Zuid-Afrikaan mega positief over het Evangelie in Nederland. Zo veel mensen, ook niet-gelovige Nederlanders, hebben geestelijke honger.
Ondanks dat sommige mensen er ook niet voor open staan. Wat belangrijk is,
is het besef dat de sleutel voor geestelijke doorbraak in Nederland in onze handen ligt!
Wij christenen hebben de sleutel om de harten van mensen te openen voor God. En die sleutel is Jezus.
En nog meer: wij hebben de kracht van de Heilige Geest. Maar zo vaak laten we de kracht van de Heilige Geest niet uit ons leven komen.
We sluiten Hem op, we delen Hem niet uit."

 

 

 

Hans Tims:"Mensen bouwen muren op, doordat ze gekwetst zijn of teleurgesteld"

hans-tims 3

 

"Mensen bouwen muren op, doordat ze gekwetst zijn of teleurgesteld"

09-01-2018 door Hendriëlle de Groot

“Het is mijn ervaring dat mensen muren opbouwen, doordat ze gekwetst zijn of teleurgesteld in anderen." Hans Tims, die jarenlang als voorganger werkte en directeur van FMF is, deelt in deze videoserie zijn drie levenslessen, in gesprek met Rik Bokelman. In de derde video is de levensles: je zou geen muren moeten opbouwen.

Mensen hebben volgens Hans vaak te maken met twee leiderschapsstijlen: regeren vanachter muren, of vanuit de hoge hemel. De eerstgenoemde groep is gekwetst in het verleden en trekt een muur op, uit angst dat mensen misbruik zullen maken van hun kwetsbaarheid. “Dat vind ik heel pijnlijk, zo zou het niet moeten zijn." 

 

Voorbeelden zijn er ook in de Bijbel te vinden, zoals in het leven van David en Saul. “Saul was typisch een man die vanachter muren is gaan regeren, zich bedreigd voelde door David.” Ondanks de fouten die hij maakte, wordt David 'man naar Gods hart' genoemd. “Als hij moreel gevangen is, is hij niet de persoon die wijst naar anderen. Uiteindelijk zei hij: 'God, ik heb alleen tegen U gezondigd'.”

Het lijkt logisch, dat je wilt voorkomen dat je bent gekwetst en jezelf niet echt laat kennen. Maar dat is ook een keuze, zegt Hans Tims. Het kan ook voorkomen in een hechte vriendschap. “Ik denk dat het een verkeerde keuze is om te zeggen: ik laat je niet meer toe in mijn leven.” Bitterheid verstoort je persoonlijk geloofsleven en je gebedsleven, zegt hij. En wat als je er nu zelf aan onderdoor gaat? “Je kunt ook denken: ze hebben het mij niet aangedaan, maar ze hebben het God aangedaan.”

Jezus had alle reden om een opgetrokken muur op te trekken, naar Zijn discipelen toe. Hij werd tot drie keer toe verloochend door Petrus. Toch deed hij dat niet. Wat zou Hans adviseren aan mensen die een muur hebben opgetrokken, omdat ze teleurgesteld zijn in mensen of in God? Bekijk het antwoord van Hans Tims in de CIP+ video.

 

Hans Tims: "Koninklijk denken verrijkt je leven"

hans-tims cip

 

Hans Tims: "Koninklijk denken verrijkt je leven"

02-01-2018 door Hendriëlle de Groot

Pinkster, evangelisch, reformatorisch. Als christen denken we vaak in naamkaartjes, in denominaties. Maar we zouden het grotere perspectief moeten zien. Koninklijk denken, noemt Hans Tims van Friends for Ministries in Fellowship dat. In deze videoserie deelt hij zijn levenslessen, in gesprek met Rik Bokelman. In de tweede video: wees een 'koninklijk denker'.

“Het koninkrijk is datgene wat Jezus leert. Wat hij kwam doen, is het koninkrijk der hemelen prediken. Een koninkrijk waar God regeert, waar Hij Heer en meester is en dat veel groter is dan ons beperkt denken,” legt Hans Tims uit. Het koninkrijk dat wij in gedachten hebben, is vaak beperkt tot denominaties: pinkster, evangelisch, reformatorisch. Toen de Heilige Geest werd uitgestort, kwamen er drieduizend mensen tot geloof. Daar werd niet gesproken over een denominatie. “De eerste gemeente die was ontstaan, was een fellowship, een gemeenschap. Ze hadden alles gemeenschappelijk. Ik denk wel eens: we moeten terug naar dat koninkrijk.”

Toen hij 19 was, kwam hij een kerk binnen. Hij was niet kerkelijk opgevoed. “Daar zag ik mensen die hun hand opstaken, uitbundig waren. Ik dacht; waar ben ik terechtgekomen? Hier kom ik nooit meer terug.” Dat hij toch terugkwam, was achteraf gezien het werk van de Heilige Geest. “Wat ik zag van de kerk, was niet datgene waarvan ik dacht: daar moet ik ook voor gaan.” Hij zag niet terug in de levens van mensen dat ze gelovig waren.

Als mensen vertelden over het geloof van Jezus, ging hem dat steeds meer fascineren. Hij ging de Bijbel bestuderen en uiteindelijk gaf hij zijn leven ook aan Jezus. “Ik begreep dat het een manier van leven was. Het is net als ademhalen, iets wat natuurlijk is en inhoud geeft aan je leven. Toen ik dat ontdekte, dacht ik: dat is de moeite waard om voor te leven.” Het besef dat Jezus voor hem gestorven was, landde in zijn hart. “Mensen die niet kerkelijk zijn, kan ik goed begrijpen.”

Er is een groot verschil tussen ons denken en 'koninkrijk denken'. Tijdens een internationale conferentie hoorde hij iemand van Wycliffe spreken, bekend om de Bijbelvertalingen in alle talen. Binnen tien jaar tijd kunnen ze alle volken, alle naties, de Bijbel geven. In 2030 is de grote opdracht voltooid, alle mensen hebben de gelegenheid te horen wie Jezus is. “Dat is uiteindelijk waar het om gaat. Dat was een koninklijke conferentie, omdat die mensen elkaar niet beconcurreren, maar de synergie hadden om samen te werken en invulling te geven aan die grote opdracht.”

Hoe kunnen wij als christenen bij dat koninkrijksdenken komen? En als we dat niet doen, wat staat er dan op het spel? “Koninkrijksdenken verrijkt je leven.” Bekijk het antwoord van Hans Tims in de CIP+ video.

 

Hans Tims: "Het gaat er niet om wie je bent, maar om wie je kent"

hans-tims

Hans Tims: "Het gaat er niet om wie je bent, maar om wie je kent"
15-12-2017 door Hendriëlle de Groot
Status en aanzien is niet alleen belangrijk in het bedrijfsleven, maar ook in de kerk. In deze video bespreekt Rik Bokelman de drie levenslessen van Hans Tims, voormalig voorganger van de Nieuw-Testamentische Gemeente IJsselstein en directeur van Friends for Ministries in Fellowship. (FMF). De eerste les: het gaat er niet om wie je bent, maar om wie je kent. Een les die hij in de praktijk heeft geleerd. "Eerst probeer je indruk te maken en jezelf belangrijk te maken, maar uiteindelijk ga je ontdekken dat dat het niet is. "
"Wat je ziet, is dat vooral voorgangers en mensen met een bepaalde positie in het bedrijfsleven, zichzelf belangrijk maken. Onze belangrijkheid wordt niet bepaald door wie we pretenderen te zijn. We spelen toch een rol. Het mooiste is als je heel dicht bij jezelf kunt komen," zegt Hans Tims. Volgens hem is het belangrijk om goede mensen om je heen te verzamelen, ook al hebben anderen betere kwaliteiten. "We zijn daar bang voor, stel dat de ander met de eer gaat strijken. Maar het gaat erom dat datgene wat je doet, rendement geeft. Goede leiders brengen leiders voort."
"Ik heb gewerkt met mensen die veel beter zijn dan ik. Die hebben bijgedragen aan datgene wat in mijn leven tot stand is gekomen. Daar moet je niet bang voor zijn," zegt Tims. Bang dat hij zijn eigen positie zou verliezen, is hij nooit geweest. "Er zijn altijd mensen die op een bepaalde positie uit zijn. Daar moet je niet te bang voor zijn, maak jezelf ook niet al te belangrijk."
We vinden aanzien fijn, dat andere mensen tegen ons opkijken. "Maar het gaat niet om onze eer, om wie ik ben. In je leven bouw je een bepaald netwerk op van mensen die zich in dat netwerk bewegen en op bepaalde momenten belangrijk voor je kunnen zijn. Sta open voor de kunde en kennis van anderen. Bovenal is de Here Jezus belangrijk, onze grote Leider en Voorbeeld. Hij is alles voor ons, uiteindelijk gaat het om Hem."
Karakter vindt hij belangrijker dan bediening, als het gaat om leiders. "Je hebt mensen met een geweldige bediening, van wie je weet dat het karakter haaks staat op wat ze in de bediening laten zien. Dan kan de boodschap fantastisch zijn, maar de persoon is niet iemand die ik adoreer." Wat kunnen we leren van Jezus, als het gaat om wie je bent? En hoe kan Jezus je bevrijden van het verlangen iets te willen voorstellen in je leven? Bekijk het antwoord van Hans Tims in de CIP+ video. www.CIP.nl

Castle Church in Wittenberg-Duitsland

 

Hans en Esther Tims, samen met Pastor Stanley Hofwijks en 600 andere Internationale leiders

voor Castle Church in Wittenberg-Duitsland, waar vandaag, precies 500 jaar geleden de Reformatie begon.

Op de achtergrond de deur waarop Maarten Luther zijn 95 stellingen timmerde.

HenE stelling luther